Po podatkih MNZ se je v obdobju od 1. januarja do 4. julija 2023, zgodilo 78 prometnih nesreč z udeležbo voznikov e-skirojev. Od tega so povzročili 51 prometnih nesreč. V teh nesrečah se je 10 voznikov e-skirojev hudo in 51 lahko telesno poškodovalo. Neprilagojena hitrost in neupoštevanje pravil o prednosti sta najpogostejša vzroka tudi pri nesrečah, v katerih so udeleženi vozniki e-skirojev. Najpogostejše kršitve pri voznikih e-skirojev so povezane z nepravilno stranjo oz. smerjo vožnje, neuporabo čelade in vožnjo pod vplivom alkohola.
V toplejših mesecih, predvsem pa v prvih spomladanskih dnevih in ob začetku šolskih počitnic smo občinski redarji večjo pozornost namenili določenim vrstam vozil in pogosteje nadzirali voznike lahkih motornih vozil in mopedov, katerih konstrukcijska hitrost ne presega 25 km/h. Težišče nadzora je bilo nad vozniki e-skirojev na vseh prometnih površinah, kjer je dovoljen promet tovrstnih vozil. Ugotavljamo, da se je uporaba teh vozil v zadnjem obdobju precej povečala in očitno je, da je ta trend še naprej v porastu.
Najpogostejše kršitve, ki smo jih ugotovili ob nadzorih so neuporaba varnostne čelade ali zaščitne kolesarske čelade, prehitra vožnja v območjih za pešce in posledično ogrožanje pešcev, napačna smer vožnje po kolesarski stezi, prevoz potnika na e-skiroju (!!!) ter nepoznavanje pravila srečanja pri spremembi smeri vožnje, predvsem pri zavijanju v levo.
Pravico do vožnje lahkega motornega vozila e-skiro ali mopeda, katerega konstrukcijska hitrost ne presega 25 km/h, pridobi otrok star med 12 in 14 let, ki je opravil kolesarski izpit in oseba starejša od 14 let. Glede na različne karakteristike kolesa in e-skiroja ali mopeda je po naši oceni nujno potrebno:
- dvig starostne meje za pridobitev pravice vožnje teh vozil in ga izenačiti s starostjo, ko lahko posameznik opravlja izpit za vožnjo mopedov s prostornino motorja 49 ccm. »Evropski svet za varnost v prometu je predlagal najnižjo starost voznika e-skiroja 16 let ali omejitev v skladu s starostjo za vožnjo mopeda. Prav to je Agencija za varnost prometa predlagala že pred leti, saj naša nacionalna zakonodaja predpisuje, da lahko oseba vozniški izpit za kolo z motorjem oz. moped opravi pri 15 letih. E-skiro je namreč láhko motorno vozilo in ne igrača.« (vir: mag. Simona Felser). Ali
- v opravljanje kolesarskega izpita vključiti teoretična vprašanja in praktično (vsaj spretnostno) vožnjo z e-skiroji ali mopedi, v kolikor ga bo otrok uporabljal pred dopolnjenim 14 letom starosti. Dodatno usposabljanje ne bi bilo za otroka obvezno, vendar otrok pred 14 letom ne bi pridobil pravico vožnje lahkega motornega vozila. Obrazec kolesarske izkaznice pa bi se ustrezno dopolnil tako, da bi bilo razvidno, da je otrok opravil poleg kolesarskega izpita tudi izpit, kateri mu dovoljuje vožnjo lahkih motornih vozil. Hkrati bi se moral ustrezno dopolniti 55. člen Zakona o voznikih. Vsebino dodatnega usposabljanja bi izdelala Ministrstvo za šolstvo in AVP Republike Slovenije v sodelovanju s policijo, vsebovati pa bi morala teoretični del vezan za poznavanje pravil vožnje z lahkimi motornimi vozili in spretnostno vožnjo na poligonu, saj ugotavljamo, da večji del voznikov e-skirojev ne upa nakazati spremembe smeri vožnje, predvsem v levo, ko mora upoštevati pravilo srečanja.
- Glede na neposredno ugotovljeno spretnost voznikov e-skirojev, ki imajo pri nakazovanju spremembe smeri z roko slabšo stabilnost vozila zaradi malih koles in morebitnih poškodb na cestni infrastrukturi, predlagamo, da je nujno potrebno, da se šesti odstavek 97a. člena Zakona o pravilih cestnega prometa, dopolni tako, da mora e-skiro imeti tudi smernike s katerimi voznik nakaže spremembo smeri vožnje.
Robert Brkić
vodja Medobčinskega redarstva SOU SP